تعریف گرافیک

گرافیک از واژهٔ یونانی graphikos گرفته شده است که به نوعی می توان گفت همان تصویر یا طراحی که برای ایجاد تصویر صورت می گیرد را گرافیک می گویند .
در واقعه با بیانی ساده تر می توان گفت تصویری که برای القای مفهوم یا مطالب طراحی میشود و به تصویر در آوردن زبان گفتار و نوشتار و یا همان گونه که انسان برای بیان مطلب و ایجاد ارتباط نیاز به صحبت کردن دارد به نوعی دیگر برای ایجاد ارتباط بین المللی این نیاز احساس می شود که بخواهد با زبان تصویر صحبت کند و مفاهیم خود را در فرم هایی دیگر ارائه نماید. در واقعا به شکل های مختلف در دنیای گرافیک می توان ایجاد ارتباط کرد که از مهمترین ویژگی های این هنر می توان به سرعت انتقال مفاهیم و ساده بودن مفهوم این انتقال مطلب اشاره کرد که به شدت در دنیای امروز نیازمند آن هستیم .

گرافیک درساختار کلی خود به دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) تقسیم بندی می شود که در بین این دو مفهوم چاپ قرار دارد ، منظور از چاپ را در اصطلاح، انتقال مطالب شامل نوشته‌ها، تصاویر، اعداد و علائم بر رو یک حامل فرم و انتقال آن بر روی یک سطح چاپ شونده و تکثر آن به شمارگان زیاد می‌گویند. گرافیک (قدیم) یا همان سنتی شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی، کنده کاری می باشد که بیشترین شکل آن در آرایش کتابهاست که محصول کار نقاش، خوشنویس، تذهیب کار و جلدساز می باشد. ولی گرافیک (نوین) یا مدرن علاوه بر کتاب آرایی در قسمت تبلیغات تجارتی، اعلانات دیواری و مطبوعاتی و نشان ها (لوگوها) وغیره می باشد و حتی در سینما و تلویزیون هم کاربرد دارد. که در بخش های مختلف با رویکرد های متفاوت تعریف و طراحی میشود که از مهمترین حیطه ها و تخصص های گرافیک میتوان به طراحی لوگو که همان نشان و نماد هر کسب و کار یا برندی محسوب می شود ، پوستر که بیشتر برای معرفی فعالیت و یا همایش یا جشنواره های مختلف حتی در قالب سینما و تلویزیون ، هویست سازمانی که شامل ست اداری از جمله سر برگ و پاکت نامه ها و کارت ویزت ها و فاکتور های هر شرکت یا موسسه ای نیاز محسوب می شود ، و…

اهمیت گرافیک

در دنیای امروزه هنر گرافیک مرز ها را در نوردیده و اهمیت فراوانی پیدا کرده و جایگاه خود را به خوبی با فرم هنری خود اثبات کرده است . در واقع امروزه می توان گفت با وجود گسترش دنیای تبلیغات و هنر و شاخه ههای مخلف هنری و شاید بتوان گفت با چیشرفت انسان مدرن در زمینه کسب و کار و بیزینس های مختلف هنر گرافیک اهمیت فراوانی پیدا کرده است که برای معرفی و شناخت بیشتر موارد های گوناگون از گرافیک به عنوان معرفی این حوزه ها استفاده می شود که بخش مهمی از این بخش هنری اختصاص یافته به دنیای مجازی و اینترنت می باشد که در مقالات بعدی مفصل در رابطه با نقش گرافیک در حوزه وب گفته خواهد شد. همچنین شما می توانید برای استفاده از خدمات گرافیک به بخش دپارتمان گرافیک مراجعه کنید.